Je houdt het bijna niet voor mogelijk maar in heel Vlaanderen begonnen alweer heel wat hengelwedstrijden. De (hengel)stok opgeblonken, de lijntjes gesorteerd, vroeg den nest uit om 3 uur in de vrieskou te gaan zitten
. Speciaal voor ons stond Georgette al om 6u in haar café om onze innerlijke mens te versterken bij deze winterse temperaturen. De nummerkes werden verdeeld op de tafel en trekken maar. De eerste oren vant seizoen waren voor Geert op 11 en Frederik op 1. Clubkampioen David Lanneau trok een twee, 'hmmm niet slecht', moet hij gedacht hebben.
Met ons elven kwamen we aan het water in Stasegem. We zaten aan het Patattestuk tussen de bruggen maar de kant van Stasegem. De Pontvissers zaten aan de kant van Kortrijk tussen de twee bruggen. Leo was er niet bij, zelfs als we hem roepten kwam hij niet :< . Hopelijk mogen we hem toch nog één dezer viswedstrijden eens ontmoeten.
Tijdens het klaarzetten werden we al getrakteerd op wat poedersneeuw maar iedereen deed ijverig verder om klaar te zijn tegen 8u30. "Pfffff" klonk het aan de overkant bij de Pontvissers, blijkbaar zat er nog wat stof in Filip zijnen tuuter. Den onzen deed het beter en met nen luiden 'Pweeeeeee' was ons seizoen begonnen.
Ikzelf was gezegend met een plaatsje tussen Nico en Chris. Nico vorig jaar tweede en Chris er op gebrand om in 2006 een goed seizoen te vissen, hmmm kging moeten mijn best doen. Mijn buren besloten direct ver te vissen, Nico smeet op 11 meter en 5 meter. Chris besloot blijkbaar enkel op +/- 9 meter te vissen. Ik hield op op 4 stukken met een slag van ne goeie meter.
De vis lag er niet direct dik op en het was nog zoeken naar de beste manier om ze te vangen. Na 10 minuten miskloppen, kan ik mijn eerste vier visjes vangen, daarna weer kalmer. Na 5 minuten nog een visje, dan weer kalmer. Ik besluit mijn lood wat lager te zetten en 10 cm te verondiepen. Door de zijwind was het moeilijk om de pen ver te houden, als ze dichter kwam lag ik dan te ver op grond en dat was de reden dat ik uit de beet viel denk ik want na het verondiepen en het lager zetten van het lood ging het beter, ik moest wel rechts van mijn voer vissen, waarschijnlijk zat er wat onderstroom. Dan begon het wat sneller te gaan maar de vis bleef klein met nu en dan een uitschieter(ke) van +/- 16-18 cm.
Net nu ik mijn goede lijnopzet gevonden had begon Arie het betere sabelwerk met als resultaat dat ik een nieuwe topset mocht pakken terwijl Arie mijn topset ontnestelde. We zaten dicht op elkaar natuurlijk dus nestelingen horen daar wel eens bij. Ondertussen had Nico op 11 meter al enkele mooie schepvoorns gevangen maar het tempo lag daar te laag en hij moest terug in de kant komen. Chris ving op tussenafstand regelmatig ne voorn maar verlies wat tijd bij het afbussen en het inzetten. Zijn vis was niet echt groter dus was het voor hem hopen op grotere vis.
Ik bleef met het verstand op 0,0002 kleine vis vangen omdat ik er van uitging dat zoeken en veranderen tijd kost. Ik telde ook wat de stuks vis die ik ving ten opzichte van mijn gebuurs. Zolang er geen grote vissen uitkwamen zat ik wel safe hoewel je dat niet 100% kunt inschatten natuurlijk.
Links wist ik weinig wat er gevangen werd en rechts wist ik dat Arie een paar mooie voorns gevangen had en Kenny een grote baars. Voor de rest wist ik niets. Om 11u30 over en uit, de boeken toe, regels op de grond (ah nee da's vinkenzetting
. Nadat alle materiaal in de auto zat konden we beginnen wegen. Frederik was eerst aan de beurt en verbaasde vriend en vijand (die laatste heeft hij wel niet) met 2 kilo 740, zeer sterk gevist. Dan was het aan David zijn vangsten om gewogen te worden. Wie dacht dat hij wat compassie ging hebben omdat het de eerste wedstrijd was, was er aan voor zijn moeite. Geert zijn gloednieuwe weger bleef stilstaan op 5 kilo 540. Er zat veel vis in zijn net en ook een platje of vijf. Dimi op drie ving 1 kilo 480, goed voor een acht. Daarnaast zat Bifi die het seizoen inzet met 2 kilo 60 gram, goed voor een vijf. Lieven vreesde voor het 'ERROR'-signaal op de weger maar met 1 kilo 400 gram kon dat nog net vermeden worden. Dan werd mijn linkerbuur Chris gewogen. 1 kilo 580 zei de weger en we geloven hem
. Ik had 2 kilo 920 waarmee ik aangenaam verrast was. Nico ving 2 kilo 420, en had daarmee een vier. Arie hield het voor de eerste wedstrijd vrij simpel: 1 kilo, meer moet dat niet zijn, wel jammer dat hij uit de beet viel na enkele mooie voorns. Kenny ving dankzij zijn redelijk baars 860 gram. Ook Geert hield het op een effen getal 2 kilo. De volledige uitslag staat bij 'Kalender' op deze site. Blijkbaar werd het dicht vissen beloond. De 1,2 en 3 gingen naar de gasten die op 4 of 5 stukken gevist hebben. Binnen twee weken in Zwevegem gaan we onze strategie mogen bijstellen denk ik. We zullen zien.
Bedankt aan iedereen die er bij was, ook aan Georgette om ons zo vroeg op den dag te verwarmen. Zoals jullie zien is er nog plaats in de club, dus geïnteresseerden die zich willen inschrijven, kunnen altijd iemand van het bestuur contacteren of binnenspringen bij Purple Fishing op de Pottelberg. 't Is een toffe bende !!
Groeten en tot binnen twee weken voor het volgende verslag !
Tom